Georgië: fase 1 – naar Bulgarije

Het eerste deel van dit reisverslag beslaat de eerste week, waarin we met de camper en trailer de motoren meenemen tot aan Bulgarije. Daar kunnen we de camper en aanhanger laten staan en op de motor verder rijden door Turkije en Georgië.

Dag 1: vrijdag 9 juni 2023
Start: Bodegraven
Eind: Schärding (D)
Kilometers: bus & aanhanger

Zoals gemeld is het eerste doel om zo snel naar Bulgarije te komen om vanaf daar met de motor te rijden. Ja, we hadden er ook voor kunnen kiezen om met de motor het hele stuk te rijden maar een bus met aanhanger rijdt toch net wat vlugger en scheelt tijd die we kunnen besteden in gebieden waar we nog niet geweest zijn. Verwacht dus van de eerste 3 dagen geen spannend motorreisverslag, maar een paar bijzonderheden wil ik jullie niet onthouden.

Vanuit het Groene Hart staan we na 1 dag aan de grens met Oostenrijk op een nogal typische camping. De eigenaar van zo’n 75 jaar staat in een smoezelig hemd achter de balie en accepteert alleen cash. Door eerdere ervaringen in Duitsland waren we daar al op voorbereid. De camping zelf heeft een kekke jaren 70 inrichting waar de tijd heeft stilgestaan maar helaas is het onderhoud ook wat achtergebleven.

Het publiek bestaat vooral uit campers waarnaast de elektrische fietsen in een eigen tent staan. Ik ben flabbergasted dat die tenten überhaupt bestaan.

Aan de andere kant: het eten en bier in de Gaststube op de camping zijn prima, dus na een lange dag Autobahn kunnen we op tijd naar bed.

Dag 2: zaterdag 10 juni 2024
Start: Schärding (D)
Eind: Szeged (H)
Kilometers: bus & aanhanger

De volgend dag rijden we vanuit Schärding in 1 streep door naar een camping in Szeged (Hongarije) vlak aan de grens met Servië. Best aardig voor twee dagen onderweg zijn. We lopen de stad nog even in voor de beroemde Szeged versie van vissoep (Szegedi halászlé).

We hebben een mooie plek strak aan de Tisza rivier met uitzicht over Szeged. De camping ligt binnen het natuurlijke overstromingsgebied bij hoog water en na de laatste keer hebben ze het water en gestrande boom maar in het zwembad laten liggen. De kikkers zijn er in ieder geval blij mee zo te horen.

Dag 3: zondag 11 juni 2023
Start: Szeged (H)
Eind: Idilevo (BG)
Kilometers: bus & aanhanger

Die leuke boot aan de overkant bleek een discoboot te zijn. De hele nacht een enorme teringherrie: stampende muziek, gillende mensen en motoren en auto’s die over de kade racen.
Na de hele nacht meer gedommeld dan geslapen te hebben zijn we allebei om 5 uur klaarwakker. De muziek is gelukkig gestopt. We kijken elkaar aan en besluiten maar verder te rijden. Snel een koffie, stroom afkoppelen en de motorkoffers verhuizen van de voorkant van de bus naar de achterkant en dan kunnen we weg. Om 6 uur ’s ochtends passeren we de grens met Servië en kunnen we door naar Bulgarije. De EU uitgaan gaat overigens redelijk vlot, maar als we halverwege de middag de EU weer in willen aan de grens met Bulgarije kost dat al gauw een uur voor wij die gepasseerd zijn.  Alles moet open en gecontroleerd worden.

Eind van de dag zoeken we op Motocamp Bulgaria in Idilevo onze kamer op, douchen, drinken een biertje en maken een diner in de gezamenlijke keuken. Het eerste stuk met de bus en aanhanger zit er op, nu kan het echte avontuur beginnen!

Dag 4: maandag 12 juni 2023
Start: Idilevo (BG)
Eind: Idilevo
Kilometers: 127

Vandaag kunnen we eindelijk motorrijden! Het plan is om een paar dagen op Motocamp te blijven en daarna verder te reizen. We rijden vandaag een rondje door de buurt om te zien of alles werkt. Thuis hebben we alles dubbel gecheckt en wat we op het vervolg van de reis mee willen nemen alvast in de zijkoffers gedaan maar toch voelt het anders als je het eerste stuk met de aanhanger rijdt.  Je vraagt je voortdurend af of je wel alles bij je hebt.

Het doel vandaag is het Buzludzha monument, het verzamelpunt van de Bulgaarse communistische partij, maar door een verkeerde afslag komen we uiteindelijk bovenop de Shipka-pas bij het Shipka monument uit. Helaas is het meenemen van vuurwapens verboden, dus we houden het maar bij een bezichtiging van de buitenkant. Vanaf het uitkijkpunt zien we in de verte het Buzludzha monument liggen.

Die Shipka-pas is wel een aanrader overigens! Super bochtig, mooi asfalt en fantastisch uitzicht. Helaas speelt het weer niet echt mee en halverwege de middag rijden we terig richting camping, doen wat boodschappen en doden de rest van de tijd met het uitzoeken wat we nu uiteindelijk wel of niet mee verder op de motor willen nemen. Best handig zo’n bus die achterblijft.

Motocamp Bulgaria is een soort hub waar motorreizigers elkaar op de heen – of terugweg treffen en echt een aanrader als je in de buurt bent! De eigenaars hebben zelf de halve (of misschien wel de hele) wereld doorkruist per motor en hebben een fantastische plek neergezet. Je kunt kamperen of een kamer huren en er is een keuken met lange tafel waar je met anderen kunt bijpraten en ervaringen uitwisselen. Er staat een koelkast met drinken en een kast met eten. Wat je gebruikt hou je bij in een schrift en bij vertrek reken je af. Ook kan  de eigenaar alle onderdelen als banden etc voor je regelen.
Als je wil kun je erg zelfs je motor tijdelijk stallen als je naar huis moet. Ik zie er motoren met de meest exotische kentekenplaten staan als bijvoorbeeld Alaska en  Nieuw Zeeland. Gelukkig staan er ook wat bekende gele platen met het blauwe NL vlaggetje tussen 😊

’s Avonds zitten we bij het kampvuur en hebben we goede gesprekken met  een Duitse man die de halve wereld al per motor heeft bereisd en een Nederlandse jongen die aan de start van zijn reis staat. Erg leuk om gelijkgestemden te ontmoeten en tips en trucs uit te wisselen .

Dag 5: dinsdag 13 juni 2023
Start: Idilevo (BG)
Eind: Idilevo
Kilometers: 229

Vandaag dan maar de juiste weg naar het Buzludzha monument zoeken. Dat iconische ding willen we toch wel in het echt zien. Het weer is een stuk beter dus we gaan op pad. In een van de eerste dorpjes stuurt mij Transalp ineens zwaar en de achterkant zwabbert. Ik vraag via de intercom aan Coco die achter mij rijdt of er iets te zien is en zij meldt dat de achterband plat is. Lekker dan, mijn eerste lekke band in jaren motorrijden en dan ook nog in een dorpje in Bulgarije exact in het midden van nowhere.
Ik laat de motor uitrollen naar het dorpsplein en zet de motor in de schaduw. Na een hele snelle inspectie blijkt er een spijker in het loopvlak van de vrijwel nieuwe band te zitten.

Na wat overleg besluiten wij dat Coco het beste kan terug rijden naar de camping en dan de bus met aanhanger te halen zodat we de Transalp mee kunnen nemen en op de camping de band te plakken.
Ze is nog niet uit zicht of naast mij stopt een oude Bulgaarse man in een aftandse Renault. Zijn Nederlands is net zo goed als mijn Bulgaars maar na wat ouderwetse handgebaren moet ik bij hem instappen. Ik grijp nog snel mijn jas mee en hij brengt hij mij zo’n 500 meter naar een garage waar hij met de eigenaar praat. Ik kan de motor brengen en hij kan de band repareren.

De oude man brengt mij terug en ik duw de motor naar de garage. Het is best warm, maar ik ben allang blij dat mijn band geplat kan worden. De garagist spreekt een klein beetje Engels en ik kom er achter dat vandaag eigenlijk zijn laatste vakantiedag was, maar dat hij door de hoeveelheid werk toch maar een dag eerder begonnen is. Soms heb je mazzel!

Na demontage wordt de binnenband van de Transalp geplakt en binnen een half uur kan ik weer verder. De kosten zijn 10 LEV (5 euro) en ik geef de man een extra 10 LEV voor de service en een biertje. Ben superblij dat ik weer verder kan en rijd terug naar de camping om Coco op te zoeken en verder te rijden naar het Buzludzha monument.

Dat monument is best indrukwekkend en dat was indertijd waarschijnlijk ook de bedoeling. Het ligt boven op een berg en is megalomaan. De tand des tijds heeft wel wat toegeslagen en er is hier en daar wat afgebrokkeld en leeg geplunderd. Ook vogels hebben er een fijne plek gevonden om in te nestelen. Er zijn plannen om het gebouw te restaureren en rondleidingen te geven maar ik heb niet de indruk dat ze er erg veel haast mee maken.

Als we terug op de camping zijn komen er drie Duitsers op Royal Enfield Himalayans aanrijden. Zij komen terug van een rondje Georgië en Armenië en dat is natuurlijk erg handig om wat tips en bestemmingen waar wij zeker heen moeten gaan uit te wisselen. We krijgen er steeds meer zin in!